Sunday 23 October 2011

Turtle Green Tea Bar - hippt som bara den


Sitter här och funderar på givmildhet, hur det kommer sig att "vi i väst" har glömt bort gästfrihet, välgörenhet och känslan för att hjälpa sin nästa. Låter klyschigt I know, men finns det inte en poäng i klyschorna? När jag har besökt IM:s olika projekt här i Jordanien så berättar föreståndarna ofta om samhällets generositet, - "den här vattentanken har vi fått av en man som också donerat massa mat"; - "en gång i veckan donerar restaurangen runt hörnet falafelmackor till alla barnen och lärarna"; - "under Ramadan blir vi alltid överösta med gåvor: pengar, ris, mat, olja, papper, allt vi behöver", and so on... Nu finns det ju i den islamska läran att man ska skänka 2,5% av sin inkomst/rikedom till välgörenhet, men finns inte dessa värderingar även inom kristendomen? Att man ska älska sin nästa, hjälpa varandra, behandla andra såsom man själv vill bli behandlad? Även om "vårt" sätt att leva har sina fördelar så måste jag säga att en sekulariserad, indiviualiserad värld inte gynnar de små, vilket jag inte är den första att komma på. Men i alla fall. Blä på oss.

/Em

ps. har också funderat på varför alla dörrlås här alltid måste snurras två varv och två "klick" innan det är låst ordentligt? Är det säkrare än våra lås? Känns i alla fall så! ds.

2 comments:

  1. Jag tror att man distansierar sig så mycket från omvärlden som möjligt, i all stress och press som vi uppfunnit i väst.
    Man kanske är medlem i en organisation och skänker en slant varje månad, men man vill inte gå ett steg längre och faktiskt SE vad det är man blir upprörd över, för då hade man velat göra något åt det (hoppas jag?) och då hade man tvingats välja bort en del av sin egen bekvämlighet.
    Jag tror att det är någon slags försvarsmekanism för att slippa bli den som är "utanför boxen". Men sen finns det ju hjältar som du, som skiter i boxen och engagerar sig ändå. Och även om du är en enda människa, så är dina handlingar minst tiofaldigt så många.

    ReplyDelete
  2. Åh tack Camilla, inte varje dag man blir kallad hjälte! :) Men det är skönt också att veta att jag inte är en enda människa, du finns ju med! Jag tror att du har alldeles rätt i det du säger, att det är skygglapparna på, tunnelseende för hela slanten för det är bekvämast så och lättast att sova om natten så. Men sen finns det ju då såna som du och jag, som inte skulle kunna sova om natten om vi satte på skygglapparna, och det är ju bra tur de!!

    ReplyDelete