Sunday 6 April 2014

Att vandra genom gamla staden i Nablus

Är det något jag älskar så är det sådana här ställen, trånga gångar överfyllda med kläder, tyger, skor, smycken, godis, mat, frukt, nötter, kryddor.. Åh, dofterna, synen, surret - alla intrycken, det är himmelen för mig! Önskar alltid att jag var själv när jag går igenom sådana ställen så att jag kan ta all tid jag vill till att titta, röra och lukta på allting. Men risken är väl att jag aldrig kommit ut igen..




Vår handledare och Stephan inne i marknaden. Målet var att äta kneifeh, en dessert som enligt palestinierna uppfanns i Nablus (men jag är ganska säker på att jag hört detsamma om en by i Libanon). Kneifeh består i alla fall av en sorts deg med sockervatten och smält ost, så mäktigt och flottigt och sött det kan bli - allt på en och samma gång. 





Den som säger att de svenska (eller norska) jordgubbarna är de bästa har uppenbarligen aldrig varit i Palestina. De är stora, härligt rubinröda och inte minsta spår av surhet har de. Min.. tredje jordgubbe jag smakade var helt perfekt, den smakade inte bara jordgubbe utan jordgubbe med grädde och socker, helt naturligt och helt himmelskt. 

Bara 10 kronor kilot dessutom.







Bröd, bröd, bröd i mängder. Det palestinska pitabrödet äts till frukost, lunch och middag och används både som pitabröd med fyllning, macka i matsäcken, och som transportmedel för hummus, falafel, sallad och oliver från tallrik till mun. 










Kunde inte låta bli att ta bild på detta fantastiska arrangemang av rädisor, en fin display är nästan lika viktigt som pris och kvalitet!












Oliver, ostar och inlagda grönsaker (makdoooos!) i en härlig blandning. 













Är inte det här himmelen på jorden så vet jag inte vad som är. Arabisk konfekt, lite lik turkisk delight, men större och i massa kombinationer, min favorit är den vita med pistaschenötter uppe i högra hörnet. Vegansk ska den vara också! 









Tog en random bild och lyckades fånga 
den här mannen som helt klart har barnet 
i sig nära till hands :)

















Hit tog vår handledare mig för att få en salva till mina händer, doktorn var dessvärre inte inne men fantastisk som servicen är i denna del av världen så ringde mannen i butiken helt sonika upp honom och jag fick konsultation via telefon. Det blev några turer fram och tillbaka på telefonen men till slut rekommenderade den goda mannen en salva och en tvål (med myrra! så exotiskt) till mig, i tillägg ska jag dricka en tesked virgin olivolja varje morgon och kväll - yuck. 









Tack för idag, nu ska jag joina ett kvinnogym - mer om det senare, over and oout. 


No comments:

Post a Comment